søndag den 6. oktober 2013

Blog: Blot en reflektiv konstruktivistk pragmatikers bekendelser

Som nylig MIL studerende og under min læsning af uploadede tekster og læsning/ skimming af bøgerne fra litteraturlisten, er jeg blevet bekræftet i, at læringsteorier er trivielle normaliteter fortolket og akademiseret.

Det er  for mig overvældende, omend jeg kun har berørt et meget lille hjørne af en fantastisk mængde af litteratur af forskellige læringsteorier, der alle ender på “...tvistiske” samtidig med,  at jeg skal forholde mig til de mange teoretikere med deres forskellige twistning og viderebearbejdning af teorierne og anvendelse af diverse mere eller mindre forklarende diagrammer, som konkluderer, at man skal gå fra lærerstyret undervisning til elevstyret undervisning for at opnå Blooms videns og syntese niveau og en læringsprocess sker for individet.

Der er heldigvis andre, der forlængst er nået videre til et langt mere begavet indblik i den læringsteoretiske verden, hvor jeg må tilgå min egen følelse af uvidenhed med en stor mængde af ydmyghed i læsning af de mange læringsteorier. Dog har jeg, som MIL studerende med afsæt i en praksisnær undervisningsverden, fundet Etienne Wengers perspektiv på praksis fællesskaber ganske interessant. At læring foregår i praksisfællesskaber.



Jeg har gennem de 6 år jeg har undervist på VIA i Horsens på bygningskonstruktøruddannelsen (BK uddannelsen) forsøgt at simplificere, til tider ganske indviklede priskalkuler, projekt økonomistyringsprogrammer, projekt og byggesagsbeskrivelser, tidsplans udregning til en overordnet proces forståelse for byggeriets planlægning og styring, som indgår som et fag i en tværfaglig semester case på BK uddannelsen. På alle semestre i BK uddannelsen er fokus  på en tværfaglig case og procesforståelse, hvor Blooms taksonomier har været anvendt i bestræbelserne på at komme på syntese stadiet og Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel, sjældent bliver taget op til debat i større fora.
      
Fig 1: Blooms kognitive taksonomi                                      Fig 2: Hiim Hippes didaktiske relationsmodel


Undervisningen på BK uddannelsen er baseret på PBL undervisning miljø (Problem Based Learning)   Studieordning bygningskonstruktøruddannelsen (p 32 -35) Pædagogiske miljø.                     
       
Fig 3  Principskitse over et semesterforløb                                                                                                                         

                                 

Jeg kan kun glæde mig over, at vi i BK uddannelsen har fundet en formel der også fungerer i praksis. Jeg mener, at det pædagogiske læringsmiljø er implementeret i uddannelsen og fungerer om ikke 100%, så næsten, og det igennem en årrække, da der har været en erkendelse af, at læring sker  for en BK studerende, i en praksisnær kontekst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar